tirsdag 21. juni 2011

Vaniljemuffins

I følge storesøster er dette verdens beste muffins. Mulig de konkurrerer om å være verdens enkleste også. De er uten egg noe som passer ypperlig når en av lillesøsters venninner er på besøk.


ca 60 små muffins

100 g smør
5 dl vaniljesaus
150 g sukker
1 ts vaniljesukker
3 ts bakepulver
300 g hvetemel
50 g byggmel eller sammalt hvete

Smelt smør (bruk en såpass stor kjele/bolle at du får plass til vaniljesausen). Rør vaniljesausen inn i smøret.
Ha alt det tørre i en bolle og bland.
Hell smør og vaniljeblandingen oppi det tørre og rør rundt.
Ha røra i muffinsformer.
Denne gangen brukte jeg små muffinsformer som tok 1 ts røre. Ypperlig størrelse til barnebursdager eller som en liten munnfull søtt for voksne.

Stekes på 175 grader i 20 min

Hvis man skal ha riktig fine og runde muffins, bør man ikke sette dem like tett som det jeg gjorde.

7 kommentarer:

  1. Denne skal jeg jammen meg prøve - muffins uten egg er supert for oss med eggeallergi i familien:)

    SvarSlett
  2. De så gode og enkle ut, og sikkert stor slager i barnebursdager. :-)

    SvarSlett
  3. Jeg har vært hos Ugla og smakt disse, og de var helt nydelige!
    Jeg har også selv laget den som en stor kake, men tror jeg foretrekker muffinsversjonen ;-)

    SvarSlett
  4. Jeg fikk 27 litt større muffins og jeg brukte Vaniljekrem isteden for vaniljesaus. På toppen brukte jeg kanel og perlesukker.
    Resulteret ble strålende! ;-)

    SvarSlett
  5. Kanel og perlesukker hender det jeg bruker, men vaniljekrem har jeg ikke prøvd. Takk for tips, det skal jeg prøve.
    Ønsker deg en riktig fin sommer!

    SvarSlett
  6. Tror du det går fint å putte bringebær i?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Det har jeg aldri tenkt på, men det burde fungere. Du kan jo teste med et par muffins først før du har bringebær i hele røra.

      Slett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.