søndag 11. desember 2011

Lussekatter

Jeg har aldri vært noe sepesielt begeistret for lusekatter (er det egentlig spesielt godt?) og har vært mer enn godt nok fornøyd med at barnehagen tar seg av slike ting. Men på skolen til storesøster er det hennes klassetrinn som står for Lucia-feiringen og utdeling av lussekatter til alle elever så da var det bare å bake ivei.


ca 25 litt for store lussekatter

850 g hvetemel
1 pakke gjær (jeg bruker tørrgjær)
1,5 dl sukker
2 ts kardemomme
0,5 ts salt
1,5 gram safran (eller strøken ts gurkemeie)
1 sukkerbit
150 g smør
0,5 liter melk

Knus safran sammen med sukkerbiten i en morter.
Ha alt det tørre i en bolle og rør sammen.
Smelt smøret.
Varm melk til den er lunken.
Hell all væske i bollen og elt deigen sammen.
Hev til dobbel størrelse.

Bak ut. Jeg gidder stort sett bare en ting og det er å rulle en pølse som jeg former som en S. Stikk rosiner i 'øynene' som pynt.
Etterhev i ca 15 min.

Stekes midt i ovnen på 250 grader i 8-10 minutter.

Noen er litt mer kreativ enn sin mor.

2 kommentarer:

  1. Hei! Takk for kommentaren! Jeg har nettopp lagt ut mitt innlegg nummer 100; og det er en giveaway. Det hadde vært fint om du vil delta! Du kan vinne tre bøker. Vennlig hilsen Balder ,10 år

    Og ja lussekatter er godt

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for kommentaren! Jeg har nettopp lagt ut mitt innlegg nummer 100; og det er en giveaway. Det hadde vært fint om du vil delta! Du kan vinne tre bøker. Vennlig hilsen Balder ,10 år

    SvarSlett

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.