onsdag 4. april 2012

Fersk torsk og stekt torskerogn

Enkelte ting lager jeg aldri selv, ikke fordi jeg ikke liker det, men jeg glemmer rett og slett hvor godt det er. Fersk torsk og stekt rogn er en slik ting som jeg kun spiser hjemme hos mor, synd siden det er veldig godt.


 ca 4 porsjoner

1 torskerogn
4 skiver av fersk torsk
8 poteter
4 gulrøtter
1 løk
200 g smør
Salt - Til fersk torsk brukes 1/2 dl salt pr liter vann som torsken skal trekkes i.


Pakk torskerogna inn i matpapir for å hindre at den sprekker under koking.
Kok opp vann, ha i 1ss salt pr liter, legg i rogna. La den trekke i 30-40 min.

Skrell og kok poteter.
Skrell og del gulrøttene i litt mindre deler, kokes.
Kok opp vann i en stor kjele, ha i saltet og legg i torskeskivene, trekkes i 6-8 min.
Ha smøret i en liten kjele og smelt det.
Hakk løk og bland sammen med smøret.
Del rogna i skiver og stek i panna.

Server torsk, rogn, poteter og gulrot med godt med smør over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.