onsdag 21. november 2012

Grovt tykt flatbrød

Flatbrødbaking krever jevnlig øvelse. Jeg er fullstendig ute av trening, så nå for tida blir leivene små og tjukke. Ja, ikke like tjukke som de tjukke man får i butikken da. Og selvsagt mye bedre, lillesøster mente at dette var mye bedre enn de man får kjøpt.



ca 14 små leiver

4 dl rugmel
3 dl sammalt hvete grov
2 dl sammalt hvete fin
1 ts salt
4 dl iskald skummet melk

Til utbaking:
4 dl sammalt hvete fin
1 ss sukker

Ha alt det tørre i en bolle.
Ha opp i melka og rør sammen til en litt klissete deig.  Blir den for fast er det vanskelig å kjevle ut leivene.

Bland sammen melet og sukkeret til utbaking i en egen bolle.


Kjevle ut leivene. Du bør helst ha et kjevle med riller eller ruter.
Jeg bruker mye mel. Først dypper jeg deigklumpen oppi bollen med mel og presser den ut så mye som mulig der, slik at den et godt dekket med mel. Deretter bruker jeg mye mel under kjevlinga også. Pass på å bevege leiven hele tiden slik at den ikke setter seg fast i bordet. Jeg prøver også å kjevle ganske lett.
Den er stor nok når jeg får den ikke større uten å ødelegge den fullstendig.
Løft leiven over på steketakka. Bruk arma, kjevlet eller "spuddu" (trøndersk for en slags lang pinne som brukes til flatbrød og lefsebaking, aner ikke hva det heter på bokmål).

Leiven stekes på steketakka på middels varme.
Snu leiven når den begynner å bli brun, og stek litt til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du har lyst til å kommentere.
Det ble dessverre så mye spam-kommentarer at jeg må sette på ordbekreftelse, håper det ikke er for irriterende.
Takk.